fredag 5. august 2011

Hva er det med Facebook egentlig?

Hva er det som får millioner av mennesker til å sitte foran en PC i timesvis hver dag, og chatte eller utveksle meldinger på Facebook? Hva er det som er så fasinerende med Facebook, hva er det som lokker og hva er det som gjør at dette fenomenet faktisk er blitt en stor del av livet for enkelte? Er Facebook blitt en erstatning for det vi i "Gamle dager" kalte samtale mellom venner, dra på besøk til hverandre, sende hverandre sms, eller rett og slett si til noen at du bryr deg? Er det blitt så enkelt at det bare er å logge seg på, skrive "Gratulerer med dagen", chatte litt med et par venner, oppdatere statusen med f.eks "Ligger på sofaen å ser på TV", for så å gå å legge seg med god samvittighet? .....jeg håper ikke det, men for min egen del så er blitt litt sånn etterhvert.

Hvis du tror du er alene så, Think again! I skrivende stund er det over 600 Millioner mennesker som bruker Facebook daglig. Et tall som kommer til å stige betraktelig den dagen mennesker i Kina og andre land får tilgang på dette. I enkelte land er faktisk Facebook forbudt ved lov å bruke, men det er bare et tidsspørsmål før disse lands myndigheter må gi etter for presset. Mulig de er redde for stor vestlig innflytelse eller for at det skal skje det samme som skjedde i Egypt, hvor faktisk revolusjonen som til slutt styrtet president Mubarak ble startet ved hjelp av Facebook.

Så hvordan påvirker Facebook min hverdag? Jeg har f.eks nesten helt sluttet å sende tekstmeldinger, siden de aller fleste vennene mine er på Facebook og jeg når dem der. Jeg tipper forresten at Teleselskapene har tapt store inntekter etter at Facebook ble så utbredt, men dette er bare en antakelse.
Trenger jeg å vite noe om noen, få tak i noen, selge noe, finne ut hva som skjer i nyhetsbildet, hva som skjer på byen i kveld, eller hvordan det gikk med favorittlaget mitt; Så logger jeg meg bare på Facebook og er oppdatert i løpet av sekunder.

Hvis jeg sitter alene hjemme en lørdagskveld, som for øvrig er like skjeldent som hårstrå i panneluggen min, så logger jeg meg på Facebook og kan faktisk ha en kjempeflott kveld med både latter, god musikk og dype samtaler med gode venner. I tillegg har jeg fått sagt og gjort nøyaktig det jeg ville, uten å ha blitt avbrutt av støyende musikk, folk som er drita fulle, og har til og med sluppet å stå i Kø! Du snakker om en trivelig kveld, kan det bli bedre? Himmel på Jord!

Derfor bruker jeg Facebook aktivt og ser ikke noe galt i det. Jeg liker å gjøre andre mennesker i godt humør og pøser av den grunn ut en del gode historier, synes jeg nu selv da. : )
Jeg liker at mine venner tar kontakt med meg og legger ut bilder, god musikk, tanker og meninger, og sist men ikke minst, at de gir litt av seg selv. "Skal du få noe tilbake, så må du gi noe først". Det gir meg en god følelse når mine venner setter pris på det jeg legger ut, og gir meg positive tilbakemeldinger. Jeg tipper at du får en god følelse av det samme, sånn er vi bare.
Til og med når livet butter litt i mot så er Facebook god å ha, fordi jeg alltid finner en eller annen form for støtte eller trøst hos mine venner. Litt tungt å innrømme, men sant.
Selvsagt har jeg også venner som retter kritiske blikk mot ting som blir sagt eller gjort, men det synes jeg faktisk er en positiv ting. "Hvis alt går din vei, så er du antakelig i feil Fil og kjører i feil retning".

MEN det Facebook aldri blir en erstatning for, er ei hand å holde i, en god klem, følelse av trygghet, eller en god rygg å legge seg inntil rett før man skal sove. Det må det heller aldri bli. Vi er nødt til å holde et lite skille mellom det som skjer på Facebook og det som skjer i det daglige. Vi kan og må ikke la alt flyte ut slik at vi glemmer det viktigste i livet, nemlig nærhet og omtanke til de som trenger det, en klem i ny og ned, og vennlig smil. : )
"Dessuten e nu godt å sjå folk i auan", som han sa Steigenværingen.

Takk for at Du er min venn og jeg lover å holde deg oppdatert, hvis Du lover å være min venn!

Vi sees på FACEBOOK!

Hilsen Tom K.

1 kommentar:

  1. Tankevekkende, har vi fått det så travelt eller er vi så sliten etter å være sosiale på jobb at vi rett å slett må stenge verden ute for så å ta den inn pr internett??
    Fordelen med facebook er jo at du kan velge og ikke snakke med noen. Du kan til og med snike på de andre uten å legge igjen kommentar.
    Nå kan man jo invitere til hendingar via facebook, så man kan bruke facebook til mye bra.

    SvarSlett