tirsdag 19. januar 2016

Om flyktninger og innvandring.


Jeg er ikke bekymret over alle flyktningene som kommer til Norge over russergrensa. Jeg er ikke bekymret over flyktningestrømmen i det hele tatt. Sånn som den er i dag. Dette burde AS Norge takle.

Jeg er ikke bekymret over mine venner fra Somalia som kjører taxi eller buss i Bodø og som jeg prater med til daglig, og som lærer meg nye ting om livet nesten hver gang jeg møter dem.
Jeg har ikke angst over at mine kurdiske venner i Bodø, som kjemper for en god sak og eget land. Jeg skjønner hvor landet ligger.
Jeg har ikke angst over at mine muslimske venner i Bodø skal foreta en terror-aksjon. De er like glad i livet som det jeg er.
Jeg er ikke bekymret over alle som kommer kommer til Norge og prøver å få et bedre liv. Hadde mest sannsynlig prøvd å gjort det samme, i samme situasjon.

Dette handler ikke om fremmedfrykt! Har mest sannsynlig flere venner fra ulike kulturer og religioner enn mange andre har.

Jeg er mer bekymret over alle i Norge som ikke har forstått alvoret i hva som egentlig skjer nå. Jeg er bekymret over at så mange tror at barmhjertighet betyr å hjelpe noen få. Jeg er bekymret over at så mange, vet så lite om så mye.

Over tre Milliarder mennesker lever under «Fattigdomsgrensen», definert av FN, i dag. Altså over 3.000.000.000 mennesker.
Hvis du tar inn 10.000 flyktninger til Norge, så har du ikke en gang fjerna ETT null-tall. Hvis vi tar inn 1 Million flyktninger, som selvfølgelig er utenkelig, så sitter du fremdeles med 2.999.000.000 mennesker i nød.

Er det ikke da åpenbart at det viktigste vi kan bidra med er å hjelpe folk i nærområdet. Å hjelpe de som virkelig er i nød og som aldri får muligheten til å komme seg til et annet land, burde ikke det være vår primæroppgave? Mennesker dør jo her, hvert eneste minutt!
Hver eneste Jul så får jeg en liten påminnelse om hvem som trenger hjelpa mest; Hver gang jeg ser musikkvideoen «Do they know its christmas» på TV.
De aller svakeste. De som ikke har mulighet til noe som helst her i verden. De som kjemper for å overleve hver eneste dag.




FN sier at flyktningestrømmen i år kommer til å bli mye større enn i 2015.

De som ble sendt ut av Norge i Buss i dag til Russland, var enslige menn i alderen 21-40 år. Lykke-jegere vil mange kalle dem. Derfor har du ikke sett noen hjerteskjærende bilder av barn, mødre og folk i fortvilelse som ble sendt ut fra Norge, i beste sendetid på TV2 i kveld.

Media styrer media-bildet. Sånn er det bare.
Ikke la media styre DITT bilde av verden. Gjør så godt du kan med å danne ditt eget syn på verden og det vi står overfor. Ikke la alle inntrykk, tekster, uttalelser og meninger styre livet ditt. Gjør opp din egen mening, og slutt å jatte med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar