fredag 15. januar 2016

SÅ HVORFOR ER DU VENN MED EN «KJENDIS»?
Hva er poenget med å ha en «venn» på Facebook som aldri liker noe du deler, selv om 400 andre liker det? En venn som aldri gratulerer deg med dagen, en som aldri liker bildene du legger ut, opplevelsene du har eller noe som helst av det du gjør?

Hvorfor er det viktig for deg å ha denne personen som venn på Facebook? Er det fordi du er nysgjerrig på hva denne personen gjør til daglig, så er det forståelig. Men jeg er ikke i tvil om at du kunne brukt mere tid på dine virkelige venner og hatt mye, mye mere igjen for det.
Jeg er ikke en «kjendis». Jeg har stått på Latter noen ganger og mange vet hvem jeg er, på godt og vondt, men å kalle meg for en kjendis vil være en overdrivelse. Derimot kjenner jeg mange kjendiser og har mange av dem på min venneliste på Facebook, som jeg regner med blir tynnere etter denne bloggen, men jeg tar sjansen.

Mine «kjendis-venner» på Facebook liker aldri noe jeg legger ut på Facebook. Noe som betyr at jeg ikke er kjendis nok. Fordi kjendisene liker ALT som sine kjendis-kolleger legger ut. Det kan egentlig være hva som helst, mat, bilde av hunden eller fra gymmet, de liker DET!
Men du får ingen «Likes» fra dine kjendis-venner når du står på Flesland i Bergen og skal ta imot 150 passasjerer på vegne av Hurtigruten ASA, på 1. Juledag og sørger for at samtlige får en god opplevelse. En bragd utenom det vanlige. Ikke en eneste «Likes» fra mine kjendis-venner, men over 400 fra mine venner.

Så kan jo mine kjendis-venner skylde på at de er så opptatt og har så veldig mye å gjøre og er veldig avhengig av selv-promotering. Vel, når du allikevel sitter foran skjermen nesten hele dagen, så koster det deg nøyaktig 10 sekunder å gratulere noen med dagen. Såpass burde en «venn» på Facebook være verdt.
Ut over det så synes jeg vi lever i et veldig snevert samfunn og ser på det samme stort sett hele tida. For eksempel; På torsdag så jeg Mr Martin Beyer Olsen (en flink og hyggelig fyr som jeg har stått på Latter sammen med), i tre forskjellige programmer på TV, i tre forskjellige kanaler, nesten samtidig. Come on!
Kanskje på tide å utvide horisonten litt TV2, TVNorge og andre?

Så da får de av mine kjendis-venner ta dette for det det er verdt. Kanskje de går i seg selv og blir litt mindre selvopptatt? Kanskje de velger å angripe meg fordi jeg skriver noe som jeg har opplevd gjennom flere år og kan dokumentere?
Uansett så tviler jeg på at de tar seg tid til å lese dette. De er for opptatt med sin egen blogg og hvor mange stemmer de klarer å sanke på Facebook om bloggen sin. DA er vi gode å ha!

Mitt Nyttårsforsett er i hvert fall; Jeg skal bruke mere tid på mine venner, sette mere pris på dem og fortelle dem hvor mye jeg setter pris på dem. Det er jo tross alt DERE som er grunnen til at Facebook eksisterer.
Og et annet Nyttårsforsett; Jeg skal bli en aktiv Blogger!
J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar