fredag 22. januar 2016

Æ slår et slag førr Bodø! :)

Bodø;

En utpost på ei halvøy ut mot Vestfjorden, som i 1855 hadde 228 innbyggere.
Så kom silda og forandret alt. Rundt år 1900 var det plutselig 6.000 innbyggere på samme halvøya. Og de 6.000 la grunnlaget for det som senere skulle komme.

Byen som den 27. Mai 1940 ble lagt i grus av Tyskerne ved hjelp av over 200 sprengbomber og 1.000 brannbomber. Totalt omkom bare 15 personer, men byen lå igjen i ruiner. 3.700 Bodøværinger ble husløse og mange av disse overlevde pga. hjelp fra utkantstrøk og provisoriske ordninger. Mye takket være hjelp fra Sverige ble store deler av byen gjenreist relativt raskt, og er en av grunnene til at vi i Bodø har en bydel som vi kaller «Svensk-byen».
Så fikk vi flyplass og ble en strategisk viktig by i forhold til NATO og den kalde krigen. Da Nikita Krutsjhov, President i Sovjetunionen, hørte at spionflyet U2 mellomlandet i Bodø med jevne mellomrom på 60-tallet, truet han med å jevne byen med jorden.

Jeg husker ikke Månelandingen i 1969, men jeg husker landinga til Sturla Solhaug i 1975, etter han stup-heada inn 1-0 scoringen mot Vard i Cupfinalen. Ei scoring som løfta byen, folket og landsdelen til nye høyder. Aldri hadde det skjedd før at et Nord-Norsk lag hadde vunnet noe stort i Norge. Etter min subjektive  mening den største «Happeningen» i Bodøs historie. At Arne Hansen scora det andre målet, var mere som en vane.
For øvrig var Bodø/Glimt den første fotballklubben i Norge som hadde ordentlige Supportere, Supporter-sanger og Supporter-tog!

Og i 1993 skjedde det på nytt! Heia Glimt!!!

I år har Bodø 200 års jubileum og Bodø/Glimt 100 års jubileum.
Vi bor i en fantastisk by, uavhengig av hvem som sitter i overtall i bystyret og i ordfører-stolen. Vi bor i en by som har midtnattsol, en by som samtidig egentlig ikke har mørketid (ja, du leste rett), et fotball-lag og et håndballag i øverste divisjoner, et flunkende nytt Kulturkvartal med fulle hus stort sett bestandig, en Parkenfestival som er utsolgt før den legges ut for salg, og et yrende og skapende kultur-miljø med nye og spennende artister og prosjekter som klekkes ut raskere enn en mann i satt alder klarer å følge med på.

Alle byer har sine særtrekk, men jeg tviler på at så mange byer med rundt 50.000 innbyggere har så mange særtrekk som Bodø har. Og jeg har ennu ikke nevnt Saltstraumen, Keiservarden, Havørna, Musikkfestuka, Flymuseet, Moloen og Shirley Bottolfsen.

Jeg har hatt gjester ombord på Hurtigruta som har reist langs hele Norges kyst, som har kommet bort til meg å sagt; «Jeg kunne ikke tenkt meg å forlate hjemlandet mitt, men hvis jeg skulle flyttet hit så hadde jeg flyttet til Bodø». De var fra Australia.



Vær glad i byen din og gå stolt!
Vi får det til i Bodø. Takket være dyktige mennesker, ildsjeler og folk som bryr seg om byen Vårres!
HEIA GLIMT!!! :)

1 kommentar: